Zoeken

Wie past er op de centen?

De centen van de notaris

Over de rekeningen van notarissen lopen jaarlijks miljoenen. Het is de zorg van de notaris dat deze gelden goed worden beheerd en worden uitbetaald aan degene die daarop recht heeft. Deze gelden worden afzonderlijk geadministreerd op wettelijke derdengeldenrekeningen of kwaliteitsrekeningen. Elk kwartaal worden de financiën van de notaris gecontroleerd door het Bureau Financieel Toezicht dat onder verantwoordelijkheid van de overheid opereert. De notaris weet als geen ander hoe hij op correcte wijze de gelden van anderen dient te beheren. Deze zorg vloeit voort uit het ambt en de vertrouwenspositie die de notaris in het Nederlandse rechtsverkeer inneemt.

Uw centen als u het niet meer kunt.

Maar wie past op uw centen als u dat zelf niet meer kunt?
U kunt denken aan de benoeming van een beheerder door bijvoorbeeld iemand uit de familie volmacht te geven om een en ander voor u te regelen. Dit is praktisch, maar er kunnen bezwaren aan kleven. Bijvoorbeeld: wie is geschikt, wie is te vertrouwen en krijgt u geen scheve gezichten onder de kinderen als u één van hen wilt aanwijzen? Hoe ver wilt u dat het beheer gaat? Is het voldoende dat u hulp bij uw administratie krijgt als u een deel nog wel zelf kunt regelen? Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u denken aan het inroepen van de hulp van een professionele beheerder. Ook laatstgenoemde functie is naar mijn mening geschreven op het lijf van de notaris en is een dienst die ons kantoor levert via het sluiten van een beheersovereenkomst met u.

Bewindvoering

Een andere mogelijkheid is het instellen van een bewind, ook wel beschermingsbewind genoemd. Dit wordt op verzoek ingesteld door de Kantonrechter. Deze vorm wordt met name aanbevolen voor mensen die wegens geestelijke of lichamelijke toestand hun financiële belangen niet meer kunnen behartigen. Dit kan bijvoorbeeld komen door psychische problemen zoals de ziekte van Alzheimer, een hersenbloeding of ernstige ziekte. Ook voor personen die het eigen bestedingspatroon niet goed kunnen overzien, waardoor onnodig schulden ontstaan, kan het beschermingsbewind worden ingeroepen.

Beschermingsbewind

De noodzaak van het instellen van een bewind moet blijken uit een verklaring van een arts of psychiater of een sociaal verslag van een hulpverlenende instantie. De Kantonrechter bepaalt de duur van het bewind. Doorgaans wordt het bewind ingesteld voor onbepaalde tijd. Het is overigens niet de persoon zelf over wie een bewind wordt ingesteld, maar het bewind betreft alleen de goederen die iemand bezit. De bewindvoerder beheert en beschikt over het vermogen samen met de onderbewindgestelde of met toestemming van de Kantonrechter. Het bewind kan worden ingesteld over bepaalde goederen zoals bijvoorbeeld de woning, maar in de regel stelt de Kantonrechter alle goederen onder bewind en doorgaans voor onbepaalde tijd. Het is aan de onderbewindgestelde om de Kantonrechter te verzoeken de bewindvoering te beëindigen.

Het verzoek tot het instellen van een beschermingsbewind kunt u zelf indienen, maar het kan ook worden aangevraagd door de echtgenoot/partner of door naaste familieleden. Indien gewenst, kan dit ook worden geregeld via ons kantoor dat desgewenst ook als professionele bewindvoerder kan optreden. Dit laatste kan zich met name voordoen als in de directe familiekring niemand beschikbaar is of als het om andere redenen gewenst dat een professionele bewindvoerder deze taak op zich neemt.

Van belang is in ieder geval dat er goed op uw financiën wordt gepast en dat u daarbij wordt geholpen door een integere, betrouwbare partij waar gelijkwaardigheid, met inachtneming van de omstandigheden, voorop dient te staan.

Uit de Notarispraktijk mei 2013. Deze rubriek wordt verzorgd door mr. Karin Rientjes, notaris en (scheidings)mediator verbonden aan Rientjes Notariaat te Sneek.
 

Vraag het #Voornaam

Vraag het Karin

Ongeplande gebeurtenissen hoef je niet onvoorbereid op je af te laten komen… Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen?

Stel jouw vraag

Raad en daad

Bij de meest bepalende en emotionele keuzes in je leven betrek je vaak de mensen die het dichtst bij je staan. Bij hen proef je het onvoorwaardelijke vertrouwen. Datzelfde gevoel willen wij je bezorgen bij het vastleggen van alle afspraken rond de keuzes die je maakt. Met raad en daad staan we je bij. Zo zorgen wij voor een stevige basis onder de toekomst van jezelf en je dierbaren.

Kom in contact

We zijn gevestigd in een monumentaal, maar modern pand. Direct tegenover het station van Sneek. Zowel met de trein, de bus, de auto, de fiets als lopend zijn we prima bereikbaar. Bovendien beschikken we over een eigen parkeerterrein en zijn we ook zeer toegankelijk als je minder goed ter been bent. Wip gerust eens bij ons binnen. Of bel of mail ons. We staan altijd voor je klaar!

Lid van: De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie Vereniging Ondernemingsrechtspecialisten Notariaat MfN-registermediators Vereniging van Mediators in het Notariaat
bel bericht bezoek facebook instagram linkedin mail search