UIT DE NOTARISPRAKTIJK. Sneeker Nieuwsblad december 2010.
Bestelt u wel eens iets via het internet? Geeft u de meterstanden van gas, water en electriciteit wel eens per internet door? Bent u actief op sociale sites als Hyves, LinkedIn, Facebook en dergelijke? Hoe zit het met internetbankieren en de belastingaangiften? Maakt u wel eens gebruik van spel-goksites of heeft u een PayPal-rekening waarop nog tegoeden staan? Heeft u softwarelicenties die een waarde vertegenwoordigen? Hoeveel gebruikersnamen en wachtwoorden zijn er die u toegang geven tot allerlei websites en mailprogramma's?
We zijn steeds actiever op het internet en we krijgen er, zonder er erg in te hebben, een heel digitaal bezit bij.
Ook in het notariaat zijn wij bezig met allerlei ontwikkelingen. Misschien wordt het binnenkort mogelijk om via een persoonlijke code inzage te krijgen in uw eigen dossier en de door u getekende akten of om per beveiligde code via het internet of per mail wijzigingen in uw gezinssituatie door te geven waardoor wellicht uw testament aanpassing behoeft of waardoor het noodzakelijk wordt de bedrijfsmatig afgesloten contracten eens tegen het licht te houden.
Maar hoe dienen we met dit digitale bezit om te gaan als een gebruiker daarvan komt te overlijden?
De accounts zullen zoveel als mogelijk moeten worden beëindigd en opgebouwde tegoeden moeten worden teruggestort. Voorkomen dient te worden dat privacygevoelige gegevens via internet toegankelijk blijven. Ook dienen digitale meldingen dat de overledene over een paar dagen jarig is, stopgezet te worden.
Hoe kom je erachter welke accounts, wachtwoorden en profielen de overledene heeft aangemaakt? Meestal wordt daarvan geen administratie bijgehouden. We moeten voorkomen dat die administratie in verkeerde handen terecht komt.
Sinds kort zijn twee sites in de lucht met als doel hierin te voorzien: www.Ziggur.nl en www.Digizeker.nl. Het is overigens ook mogelijk om dergelijke gegevens in een testament op te nemen. Echter, bij wijziging van de gegevens zou het testament aangepast moeten worden en dat is, mede gelet op de kosten, niet altijd wenselijk. Soms wordt aanbevolen de digitale administratie alvast in handen te geven van de executeur die bij testament is aangewezen. Lastig wordt het weer als je de persoon van de executeur later wilt wijzigen. Of sterker nog, indien de executeur eerder overlijdt dan u. Ik beveel het alvast uit handen geven van digitale gegevens aan een executeur niet aan.
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn, de lijst met alle digitale gegevens bij de notaris te deponeren met het verzoek hiervan een akte van depot op te maken. De depotakte zou geregistreerd kunnen worden bij het Centraal Testamenten Register, waardoor de gegevens te vinden zijn na het overlijden.
Kortom, al lijkt het allemaal zo abstract, de digitale nalatenschap mag zeker niet vergeten worden bij de afwikkeling van een nalatenschap.